×
Zmiana wielkości czcionki:

Savoir-vivre pracownika biurowego

Savoir-vivre pracownika biurowego
[justify][size=3][font=sans-serif]Znajomość dobrych manier i zasad obowiązującej w pracy biurowej etykiety  to  absolutna  konieczność.  Wiele  z  nich  jest  określonych przez sztywne nakazy lub zakazy, inne są formułami elastycznymi, w dużej mierze opierającymi się na wyczuciu, intuicji i doświadczeniu. Wyrażenie savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego. Słowo savoir znaczy  „wiedzieć”  a  vivre –żyć. Najogólniej  mówiąc,  wyrażenie to  można  przetłumaczyć:  znajomość  życia  albo inaczej-ogłada towarzyska, dobre maniery, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzecznościowych wymaganych w danej społeczności.  Dotyczy  to  każdej  sfery  życia  człowieka,  jednak szczególne znaczenie ma w środowisku zawodowym.[/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif] [/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Biuro to przestrzeń, którą każdego dnia dzielą ze sobą bardzo rożne osoby. Ma to być strefa przyjazna dla wszystkich, którzy w niej spędzają czas i każdy z pracowników powinien czuć się tam komfortowo. Aby tak było, konieczny jest pewien zestaw zasad, do których każdy musi się stosować. Nasze indywidualne przyzwyczajenia mogą wydawać się nam niegroźne i zupełnie nieszkodliwe, ale dla kogoś mogą być niezwykle irytujące. Dobra współpraca wymaga poświęceń i konsensusu, ale warto podjąć ten wysiłek, skoro każdego dnia spędzamy w pracy tak dużo czasu. [/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif] [/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Savoir –vivre pracownika biurowego to przede wszystkim przestrzeganie  zasad  etykiety w miejscu  pracy. Znajomość i stosowanie przez  pracowników tych reguł wpływa korzystnie na  wizerunek  całej  firmy i jest ważnym wyznacznikiem jej profesjonalizmu. [/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif] [/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Zasady biurowych norm powinny być zgodne z przysłowiem „nie czyń drugiemu co Tobie nie miłe”. Istnieje szereg zasad savoir-vivre w pracy, które odnoszą się do relacji ze współpracownikami i ogólnego zachowania w biurze, oto kilka z nich:[/font][/size][/justify] [justify][/justify] [ul] [li][size=3][font=sans-serif][b]Sprawy prywatne[/b] – nie rozmawiamy na ich temat w biurze, o tyle, o ile nikt nie zacznie takiego tematu i nie zapyta o zdanie w podobnej kwestii. Należy pamiętać, że wyciąganie prywatnych szczegółów życia może wprawić innych ludzi w zakłopotanie (np. seks, poważne choroby, śmierć bliskich osób itp.). W przypadku, kiedy członek zespołu ciężko zachoruje lub umrze ktoś bliski, nie należy pouczać, krytykować i oceniać, a jedynie okazać współczucie i zaoferować pomoc.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Częste uśmiechy[/b] – pomogą rozładować napięcie i okazać innym osobom swoje przyjazne zamiary.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Higiena osobista[/b] – etykieta w pracy nie pozwala na zaniedbania higieniczne. Zapach potu, nieświeży oddech lub tłuste włosy sprawiają, że inne osoby zaczną postrzegać pracownika jako uciążliwego i kłopotliwego. Wobec zaniedbań higienicznych nawet największy profesjonalizm zaczyna blednąć. Przed pójściem do pracy należy wziąć prysznic, użyć dezodorantu i umyć włosy, jeśli są brudne.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Dyskrecja[/b] – nie wolno czytać tego, co ktoś ma na monitorze, notatek leżących na biurku itp. Zasady i normy zachowania w miejscu pracy mówią również, że w przypadku podsłuchania prywatnej rozmowy telefonicznej bądź odbytej z innym pracownikiem, należy zachować w tajemnicy to, co się usłyszało.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Choroba [/b]– gdy jest się przeziębionym lub poważnie chorym, należy pozostać w domu - nie można zarażać innych. Poza tym nasza wydajność w czasie chorowania jest o wiele niższa. Warto więc iść na krótkie L4 i pozostać w domu, zamiast narażać inne osoby.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Szacunek [/b]– należy go okazywać innym osobom. Zwracając się do współpracowników nie używać zgrubień. Nie mówić do innych i o innych po nazwisku.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Obgadywanie innych[/b] – absolutnie zabronione! Świadczy o braku kultury i profesjonalizmu, psuje relacje w pracy.[/font][/size][/li] [li][size=3][font=sans-serif][b]Spóźnienia[/b] – do pracy nie wolno się spóźniać. Jednak jeśli ma to się już zdarzyć, zasady zachowania w pracy mówią, że należy zadzwonić do przełożonego, przeprosić i krótko się wytłumaczyć.[/font][/size][/li] [/ul] [justify][size=3][font=sans-serif]Każdy, które chce pracować w punkcie obsługi klienta, sekretariacie, recepcji, kancelarii lub podobnym miejscu musi poznać zasady pracy w biurze. Warto wiedzieć, na co można sobie pozwolić, a czego lepiej unikać. Dzięki znajomości tych założeń łatwiej będzie znaleźć zatrudnienia, stać się dobrym pracownikiem biurowym, a potem piąć się po szczeblach kariery.[/font][/size][/justify] [size=3][font=sans-serif] [/font][/size] [size=3][font=sans-serif]Sylwia C.[/font][/size] [size=3][font=sans-serif]Trener pracy[/font][/size]